تبلیغات
فروشگاه اینترنتی یاقوت سرخ - ویژگیهای مدارس اثر بخش
 
فروشگاه اینترنتی یاقوت سرخ
ارزانتر از همه جا
                                                        
درباره وبلاگ

با سپاس از حسن انتخاب شما
در صورت تمایل به همکاری و دریافت پورسانت های عالی بدون داشتن کمترین سرمایه، به شرط داشتن اینترنت پرسرعت از طریق سیستم نظرات یا ایمیل به مدیریت فروشگاه اطلاع دهید تا در اسرع وقت با شما تماس گرفته شود.
مدیر وبلاگ : محمد حسین شریفی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
ثبت سایت در گوگل

در مورد اثر بخشی مدرسه باید بپرسیم كه مدرسه در رابطه با بعضی از مجموعه استاندارد ها چگونه عمل می‌كند در عین حال برای ایجاد معیار ها ی اثربخشی، مبانی احتمالی متعدد و جایگاهای ارزشی مختلفی وجود دارد كه این معیار ها می تواننذ از آنها به وجود آیند.برای مثال آنچه كه ممكن است معلمین به عنوان نتایج مهم مدرسه تلقی كنند شاید بانظرات والدین، دولتمدارها، اجتماع محلی، حكومت یارسانه ها مطابقت نكنند.

همچنین امكان دارد كه یكی یا همه این گروهها بر سرتعریف اثربخشی مدرسه احتمالا توافق نكنند بنابراین تعریف اثربخشی مدرسه هم فوق العاده پیچیده واحتمالا جدال آمیزمی باشد.

یكی ازمسایل دررابطه با اثربخشی مدرسه عبارت از این است كه تعریف كردن آن دردنیای واقعی نه تنها یك مساله تخصصی وعلمی است بلكه یك مساله وابسته به علم اخلاق نیزاست .وقتی كه كلمه ای مثل «اثربخشی» به طورگسترده مورد استفاده قرارمی‌‌‌گیرد باز معنای متعددی به خودگرفته ومی‌تواند بصورت وسیعی مورداستفاده واقع شود كه دقت در كلمه را ازدست می‌دهد.مشكل دیگر مربوط می‌شود به مساله «اثربخشی برای چه كسی»

حتی اگر توافقی برسرتعریف اثربخشی پیش آید سئوالات مربوط به ارزش تحصیلی هنوز به قوت خودباقی هستند.

دربحث آموزشی اصطلاح «اثربخشی» غالبأ باكیفیت آموزشی ارتباط پیدا می‌كند.بعضی موُلفین با صحبت كردن از «كیفیت» كلی موسسه آموزش‌، به كلمه معنی وسیعتری می‌دهند. سایر مفاهیمی كه بعنوان كلمات هم معنی بااثربخشی مورد استفاده قرارمی گیرندكارآمدی، بهره وری وبقای یك سازمان راشامل می‌شوند.چنین مفاهیمی بطور نزدیكتری بارابطه وسیله_ هدف متناسب است كه بصورت تلویحی درقضاوت اثربخشی مدرسه وجوددارد.

وقتی اثر بخشی در یك پدیده آموزشی كاربرد پیدا می‌كند به آن میزانی اشاره می‌كندكه وسایل و فرایندهای آموزشی منتج به دستیابی اهداف یا نتایج آموزشی می‌شود. به زبان ساده در یك مدل سیستمهای «درون داد- پردازش - برون داد» آموزشی، می توان به اثربخشی به عنوان تبدیل درون دادها به برون دادهای مطلوب بوسیله ی پردازش اشاره كرد .در مجموع اصطلاح «اثر بخش» متضمن این است كه نوعی اندازه گیری انجام گرفته است. در حیطه‌ی ادبیات اثر بخشی مدرسه، هدف اصلی عبارت است از قضاوت اینكه تفاوتهای موجود در منابع، فرایندها و اصطلاحات سازمانی به نتایج عملكرد شاگرد تاثیر می‌گذارد و اگر چنین است به چه طریق، تحقیقات اثر بخشی مدرسه عمدتاً به وسعت اختلاف موجود بین مدارس و سنجش دقیق اینكه مدارس چه مقدار تفاوت در عملكرد شاگردان ایجاد می‌كنند پرداخته است.

یكی از مشكلات بارز تحقیق روی اثربخشی مدرسه عبارت است از پرداخت به قضاوت وسنجش عملكرد. كل مساله تلاش می‌كند تا حدودی به قضاوت عینی در مورد عملكرد سازمانی دست یابد اما این مساله خالی از مشكلات اخلاقی و متدولوژی نیست . به طرز فزاینده‌ای، افراد متخصص در تعلیم و تربیت اظهاراتی درباره‌ی اثر بخشی مدارس/ دانشكده‌ها انجام می‌دهند اما غالبا معیارهایی كه آنها در انجام چنین قضاوتها به كار می‌گیرند به طور قابل توجهی از همدیگر متفاوت هستند . برای غالب پژوهشگران، مفهوم «اثر بخشی» به سنجش موفقیت های شاگرد كه برای تمامی محصلین حاصل شده ارتباط پیدا می‌كند. در مطالعات انجام شده روی اثر بخشی مدرسه معمولا نتایج سنجش/ آزمون به عنوان وسیله ای برای مفایسه‌ی عملكرد شاگردان استفاده می‌شوند. این نتایج سنجش/ آزمون توسط پژوهشگران اثر بخشی مدرسه به عنوان مهمترین نتایج تحصیل تلقی می‌شوند. سایر پژوهشگران مربوطه معتقدند كه نتایج با اهمیت یكسان دیگری هم وجود دارند كه به رویكردهای خیلی متفاوت منجر می‌شوند.

ولی حول محور یك سری از شاخص های برون داد دور می‌زند كه در سطح آگاهی عمومی قرار دارند‌، بنابر این شاخص هایی كه تقریبا در هر گونه مجاورت درباره‌ی شاخص های اثر بخشی، به ظاهر قضیه وابسته هستند. اینها به عنوان محصولات یا برون داد سیستم آموزشی تلقی می‌شوند. اینها شامل نتایج خام امتحانی یا نمرات آزمودنی هستند كه هیچگونه توجهی به موفقیت های قبلی دانش آموزان ندارند .

دومی و نوع وسیعتر اندازه گیری، شامل داده هایی همچون نرخهای مدرسه گریزی ، نرخهای ماندن در پایه ی آموزشی و داده های مقصد می‌شود‌. این رویكرد دوم به مراتب بیشتر اجازه می دهد تا دیدگاه التقاطی از اثر بخشی سازمان داشته باشیم.

بطور خلاصه البته تمامی این اندازه گیریها شاخص های برون داد هستند به این مفهوم كه تا حدودی آنها حاصل آن چیزی هستند كه در داخل مدرسه اتفاق می افتد 

بطور روشن انواع دیگری از شاخص ها وجود دارد كه ممكن است مؤسسات در نظر بگیرند. برای مثال امكان دارد كه شاخصهایی رادر نظر گرفت كه با فرآیند ها سرو كار دارند مثل ابعاد تدریس و یادگیری اگر چه تهیه و استفاده از اینها بمراتب سخت تر هستند 0

ساخت شاخص های فرایند كامل برای مدارس یك مشكل است همانگونه كه بیشتر توجه شد استفاده از تعدادی از شرایط لازم كسب شده توسط شاگردان بمراتب آسانتر از ساختن شاخص های دقیق فرایند است در عین حال پژوهشگران بحث می كنند كه اندازه گیریهای ارزش افزوده كه به فاكتور های فرایند توجه دارند شاخص های به مراتب معتبرتری از اثربخشی سازمانی هستند تا اندازه گیریهای خام. در واقع اثربخشی مبتنی بر اندازه گیری ارزش افزوده می‌باشد، به عبارت دیگر مدرسه ای كه در آن شاگردان و سایر عوامل بیشتر از آنچه كه در شرح وظایف سازمانی آن انتظار می‌رود و از سطح سایر مدارس هم سطح خود فراتر رفته و پیشرفت نماید. وبه نسبت سایر مدارس شاگردان آن پیشرفت بیشتری داشته باشند.

در این اندازه گیری باید سوالات زیر را در رابطه با محیط مدرسه در نظر گرفته و پاسخ داد.

-                           اثر بخسی مدرسه چگونه اندازه گیری می‌شود؟

-                           چه معیارهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد ؟

-                           چه كسانی در انجام چنین قضاوت هایی دخیل اند ؟

در اكثر مطالعات انجام یافته در خصوص اثر بخشی مدارس در زمینه رفتار دانش آموزان صرفا به معیار های اندازه گیری تحصیلی تكیه نموده اند اما باید دقت نمو د كه آموزش و پرورش ما در مدارس تنها منحصر به یادگیری و آموزش عتوم مختلف نیست بنابراین به این ملاك باید بزهكاری، نگرشها، خودپنداره ها، فوق برنامه ها ،مهارت های اجتماعی و بسیاری از مسائل مربوط به امور تربیتی را افزود تا متوجه شد كه آیا مدارس اثربخش در مقایسه با سایر مدارس فرصت های زندگی بهتر را برای دانش آموز ایجاد می‌كند. البته در این مورد نقش خانواده و جامعه شاید بیشتر از مدرسه باشد اما باید این نكته را در نظر گرفت كه مدرسه خانه دوم وجزئی از جامعه ای است كه او در آن رشد می‌كند. همچنین باید خاطر نشان ساخت دانش آموزان در سطوح راهنمائی ودبیرستان به دلیل كم شدن وابستگی شان نسبت به خانواده وتمایل به دوستان و محیط های اجتمائی در مقایسه به دانش آموزان كم سال تر تاثیر بیشتری از اثربخشی مدارس می‌توانند داشته باشند. موضوعات مختلف نیز از لحاظ اثر پذیری با همدیگر متفاوتند كه باید میزان اثر پذیری آنها در طی تحقیقات مشخص گردد.

بنابراین با در نظر گرفتن سن، جنس، زمینه های تربیت خانوادگی و اجتماعی و موضوعات مختلف باید اثربخشی مدارس را در زمینه های متفاوت مورد توجه قرار داد. هرچند كه پاسخ به این سوال كه آیا مدارس اثر یكسانی بر جنبه های مختلف پیشرفت و رشد شاگردان دارند بسیار سخت است وكارهای اولیه در مورد اثر بخشی مدرسه مطرح می شود كه در راستای یك سری از دست آوردها بطور یكسان موثر هستند و ممكن است بطور متفاوت در زمینه های مختلف اثر بخشی داشته باشند كه البته این امر در مورد نتایج تحصیلی وتربیتی نبوده در درون مسائل تحصیلی وتربیتی نیز صدق می‌كند همین تاثیرات اثربخش در زیر گروه ها باعث گسترش مساله بررسی اثر بخشی مدارس در خصوص مسائل تربیتی وتحصیلی می شود كه البته جدا كردن این دو مقوله و توجه به یكی از آنها مقبول ومعقول به نظر نمی‌رسد بنابراین بر مدیران مدارس است كه با نیاز سنجی آگاهانه و با توجه به اهداف، مقاصد، ویژگیها، امكانات و شناختی كه از نیازها و ساخت فكری و تربیتی دانش آموزان خود دارند در سطح وسیعی از نیازهای تربیتی و تحصیلی به فعالیت بپردازند.

خلاصه :

در این بخش مشخص شد كه تعریف اثر بخش بودن مدرسه امری پیچیده و بسیار گسترده می باشد كه نیازمند تحقیقات وسیع و دامنه دار ‌اشد تا مشخص شود چه مدت وبا كدام دانش آموز ودر چه محیطی، روی چه موضوعی كار انجام گیرد .تا به اثربخشی واقعی برسد.

وظایف مدیران در مدارس اثر بخش در مساعل مربوط به امور تربیتی :

اثر بخشی مدارس در مسائل تربیتی را در چهار زمینه بررسی می كنیم كه هر كدام تاثیرگذاری خود را تحت نظر  مدیر مدرسه و با حمایت و هدایت او انجام می دهند 

1-                   مدیریت مدرسه و معلمان

2-                   محیط مدرسه و ابزار ووسایل

3-                   دانش آموزان

 

1- مدیر و معلمان :

سبك مدیریت در مدارس مهم ترین عامل در رسیدن به اثر بخشی می‌باشد بنابراین وقتی كه تلفیقی از رهبری مستحكم باروند تصمیم سازی كه در آن تمامی معلمین احساس می‌كنند كه نظرات آنان ارایه شده اند معلوم

می‌شود كه دست آورد های یادگیری مطلوب تر هستند. رهبران مدرسه ی اثربخش در مدیریت افراد كاردان قابل اعتماد بوده و دارای توقعات بالایی از كادر هستند.

همچنین معلوم می‌شود كه پاسخهای شاگردان در كلاس مطلوبتر است وقتی كه تركیبی از مدیریت قوی از سوی مدیر و معلم وجود داشته باشد و همچنین از آن جا كه شاگردان احساس می‌كنند كه نظرات آنان منعكس می‌شود‌. مدیران و معلمین اثر بخش مثل راهبران مدارس اثربخش اعتماد افراد را می طلبند وتوقعات بالایی از موقعیت شاگردان را خوستار هستند. بعلاوه مدارسی كه اثربخش هستند تمایل دارند آن مدارسی باشند كه در آن سبك رهبری با مشاوره ای بودن و آنجا كه احساس شود نظم وهدف وجود دارد تعریف می شود . تحقیق نشان داده است كه همچنین موفقیت شاگرد تمایل به بالا بودن در كلاس درسی دارد كه آنجا معلم با شاگردان در باره یادگیری آنان مشورت نموده واز نظرات شاگردان استقبال می كند.

عموما مدیر و معلم اثربخش به عنوان شخصی تعریف می‌شوند كه بهروزی شاگردان را در محوریت توجه خود داده است. رهبر مدرسه‌ی اثربخش نیز به این شیوه تعریف می‌شود رئیس اثر‌بخش به عنوان كسی كه قادر است كادر را علاقه مند و جسور ومتهورو به چالش بكشاند ودر بهرانها مسئولیت نهایی را بر عهده بگیرد.

همچنین معلم اثر بخش كسی است كه قادر است شاگردان را علاقه مند و جسور و متهورنموده وبه چالش بكشاند اما در عین حال كسی است كه در هدایت یادگیری آنان مسئولیت نهایی را بر عهده می

در دوران مدارس اثر بخش نشان داده شده است كه روش كار تعاونی و همراه با تشریك مساعی مشخصه بارز این مدارس می باشددر این مدارس به پیشرفت كادر نقش بالای داده می‌شود و به عنوان وسیله ای برای ایجاد نو

آوری وتداوم پیشرفت برنامه درسی تلقی می شود . در مدارس اثر بخش تك تك معلمین تشویق می شوند كه خود یادگیرنده باشند و كادر تشویق می‌شود كه در یادگیری از همدیگر وباهمدیگر تشریك مساعی نمایند. معلوم شده است كه این رویكرد گروهی محیطی را فراهم می‌كند كه در آن می‌توان یادگیری معلم را ایجاد كرد مورد آزمایش قرار داد پالایش نمود ودر مقابل نیازهای سازمان ودر متن یادگیری دیگران مورد بررسی قرارداد.

همكاری و كار كردن با دیگران به همان نسبت برای یادگیری اثر بخش مهم می باشد كه در كلاس درس اثربخش مهم است و یادگیری شاگرد از منظر وسیعتری ملاحظه می‌شود تا یادگیری فردی وكار گروهی كه اساسا در پرورش ورشد مهارتهای اجتماعی مهم می‌باشد. در كلاسهای درس اثربخش معلم یادگیری را رهبری می‌كند یعنی با فراهم آوردن انواع مختلف تكالیف كه به موقعیت های فردی گروه كوچك وگروه بزرگ می‌پردازد تمامی شاگردان را در امر یاد گیری وارد می‌كند.

یادگیری اثربخش حمایت و پاداش در انگیزش یادگیری و موفقیت را طلب می كند .كلاس درس اثر بخش شاگردان را در مشاركت تشویق نموده و نشانه‌ی مثبتی برای شاگردان فراهم می‌آورد . مبتنی بر اینكه به آنها ارزش داده می‌شود. برای اینكه یادگیری اثربخش اتفاق افتد تشویق همراه با توازن موجود بین حمایت و چالش اساسی و ضروری می‌باشد. همچنین حفظ توازن ما بین حمایت و چالش در پیشرفت معلم مهم می‌باشد. در مدارس اثربخش كادر احساس علاقه مندی كرده ودر یادگیری و پیشرفت شغلی خودشان حمایت می‌شوند. در كلاسهای اثربخش لازم است كه به شاگردان به منظور یادگیری بهینه حمایت و تشویق مثبت داده شود .

یافته های پژوهشی نشان می‌دهد كه بهبود مداوم مدارس از طریق تحول فرهنگی و نگرش جدید از مدرسه به عنوان مؤسسه‌ی یادگیری به بهترین وجه حاصل می‌شود . این نظرات قبلا توسط نویسندگانی كه براهمیت پیشرفت كار در توسعه ی مدرسه تاكید می كنند رواج پیدا كرده است مفهوم مؤسسه‌ی یادگیری مفهومی است كه بر این تفكر استوار است كه مدرسه راهش به طرف جلو ((یاد می‌گیرد)) یعنی مدرسه یك سیستم یادگیری است یافته

های تحقیقی نشان می‌دهد كه مؤسسات یادگیری نیاز به جو یادگیری دارند كه پیشرفت كادر و همكاری را حمایت  وپشتیبانی می‌نمایند. مدارس اثربخش تاكید اصلی رابر یادگیری فردی و تشكیلاتی قرار می‌دهند .درقیاس با مدارس كلاس های اثر بخش جو یادگیری متمایزی دارند در درون كلاس های اثر بخش تمركز روشنی بر تدریس و یادگیری وجود دارد. معلمین وقتی در كلاسها قادر به فعال نمودن و اداره كردن فرایند یادگیری به طرق مختلف هستند خیلی موفق و اثربخش هستند . برای مثال تاكید بر تفكیك و سبكهای تدریس و یادگیری درسترسی وسیع تر به برنامه‌ی درسی را در اختیار شاگردان می‌گذارند كه به روشنی امكانات بیشتری برای یادگیری و موفقیت فراهم می آورد . خلاصه، كلاسهای اثر بخش و مدارس اثربخش جو یادگیری را بوجود ‌آورد

مدارس اثر بخش آن مدارسی هستند كه تاسیس شده اند تا چرخه‌ی برنامه ریزی مداوم اجراء و كنترل و ارزیابی كه كادر را در بر گرفته و آنهارا حمایت می كند را تثبیت نماید. این كار هدایت و راهنمایی كادر را در طول زمان فراهم می آورد .معلمین اثر بخش همچنین برنامه ریزی مداوم و اجرء و نظارت و چرخه‌ی یادگیری تعمقی را بر قرار می‌كنند كه شاگردان را در فرایند یادگیری حمایت كنند چنین سیستم های كنترل و ارزیابی در كیفیت آموزشی كه توسط مدرسه و توسط تك تك معلمین در حال ارائه شدن است اساسی ‌می‌باشند. هم مدارس اثر بخش و هم كلاسهای اثر بخش آنهایی هستند كه به طور قوی شیوه های باز خورد در آن بر قرار است.

مقایسه بین فرایندهای مدیریتی در درون مدارس اثر بخش و مدیریت كلاسهای اثر بخش شباهت های تكان دهنده ای را نشان می‌دهد، از نقطه نظر رهبری، برنامه ریزی، بازنگری، و یادگیری، اعمال مدیریت اثر بخش مدرسه در درون مدیریت كلاس اثر بخش منعكس می‌شود. وجود این توازن منطق ارتباط دادن تحول در سطح- مدرسه و تحول در سطح – كلاس درس را تقویت می‌كند.معمولا اشاره به نیاز مضاعف برتاكید و بر پیشرفت

معلم و توسعه‌ی مدرسه برای تحول تشكیلاتی اثر بخش دارند .مهم تر از همه، مقایسه نشان می‌دهد كه تحصیل اثر‌بخش به مراتب بیشتر در دست حرفه‌ی تدریس قرار دارد تا در تئوری توسعه و تحقیق تجربی. نهایتا این شخص معلم است كه تفاوت در عملكرد مدرسه را بوجود خواهد آورد.

تحقیق در مورد اثر بخشی مدرسه نشانه‌ی روشنی از اینكه مدرسه‌ی اثربخش به چه چیزی شباهت دارد را فراهم كرده است و تحقیق در اثر بخشی معلم در تفصیل آن راهبردهای تدریسی كه به موفقیت فزاینده‌ی شاگرد منتهی می‌شوند خیلی دقیق بوده است. در نتیجه، اقدام بعدی برای مدارس باید مبنای استفاده‌ی فعال از دانش اثربخشی معلم و مدرسه به منظور اهداف بهبود سازی مدرسه باشد. اما واضح است كه كار عملی و تجربی بیشتری مورد نیاز است . در اذعان به اهمیت معلمین در اثر بخشی مدرسه و بهبود به حركت فراسوی یافته های لفظی تحقیق به واقعیت بكار گرفتن مدیر و معلم نیاز است. چالشی كه در هر دو مورد فرا روی محققین قرار دارد عبارت است از چكونگی تقویت  مدیران و معلمین برای انجام كمك واقعی به بحث بهبود مدرسه و اثربخشی مدرسه. اگر قرار است كه آنان  بیشتر در این كار كشیده شوند باید حركتی از الگوهای ایستای تحقیقی به طرف شیوه ی پویای نگرش نسبت به مدارس و كلاسهای درس بوجود آید.

بعلاوه، هر دو زمینه نیاز به تشویق و تسهیل تحقیق معلم–مداری دارد كه در زمینه ی تحول كلی در سطح –كلاس و در سطح– مدرسه پژوهش و جستجو می كند .موفقیت آتی تحقیق در اثر بخشی مدرسه و بهبود مدرسه در پذیرش امر ایجاد مشاركتهای تحقیق با مدیران و معلمین قرار دارد . امكان واقعی و امید به بهبود مداوم مدرسه در آنجا واقع است .

2-  محیط مدرسه و ابزار و وسایل :

كلیه‌ی فعالیت های رهبری و هدایت مدیران، تلاشهای معلمان و یادگیری دانش آموزان می‌بایست در محیط مدرسه و به كمك وسایل و ابزاری باشد كه لازمه‌ی فعالیت و یاری دهنده آن خواهد بود. چون مدرسه‌ی اثربخش می‌خواهد برون داد و نتایجی فراتر از مدارس معمولی داشته باشد بنابر این باید از نظر كمی و كیفی نیز جوابگوی برنامه های اجرایی در جهت اهداف والای تربیتی را داشته باشد . از جمله این ملزومات می‌توان به ساختن محیطی واقعی از جامعه ای پویا در مدرسه و تبدیل آن به محلی برای رشد و بالندگی و جذب دانش آموزان و انجام فعالیت های پرورشی بجای جذب شدن به مراكز و منابعی خارج از مدرسه كه همه روزه با زرق و برق های مختلف می‌باشد كه بر روی علایق و سلیقه های مختلف برنامه ریزی‌های خاص دارد . همچنین در تهیه‌ی مواد و وسایلی كه در فناوری اطلاعات و ارتباطات مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز از لحاظ كیفی و كمی توجه صورت پذیرد.

3- دانش آموزان

در ایجاد یك مدرسه‌ی اثر بخش تمام فعالیت ها و عوامل دخیل در آن حول محور دانش آموز در حركتند اگر این حركت همراه و همگام با دانش آموزانی اثر پذیر باشد حصول نتیجه لازم دور از انتظار نیست در غیر اینصورت مدرسه‌ی اثر‌بخش بدون دانش آموز اثر‌پذیر بی‌معنی خواهد بود. بنابراین باید برنامه‌های لازم جهت انعطاف پذیری دانش آموزان در اجرای برنامه‌های تربیتی را به اجرا در آورد.

پس مدرسه به اهداف اثر بخشی خود دست خواهد یافت اگر:

- مدیران و معلمان در مسائل تربیتی فعال بوده و با نگاهی دقیق قسمت‌های مختلف برنامه‌ی خود را بررسی و برای رفع نیازهای تربیتی دانش آموزان برنامه‌های مناسب را طرح‌ریزی و به اجرا در آورند .

- اگر برنامه های تربیتی مورد نیاز با توجه به اشتیاق و استعداد دانش آموزان ارائه شود جذابیت و تنوع در پی داشته و مورد قبول آنان واقع می‌شود.

- مقدار، تكرار و زمان برنامه های اجرایی باید مطابق میل و نیاز شاگردان باشد .

- برنامه ها حس خود شكوفایی، عزت نفس، محبت و امنیت را در دانش آموزان پرورش دهد .

- تفكر انتقادی، منطقی بودن و كسب تجربه را به دانش آموزان بیاموزد .

- از میزان پیشرفت دانش آموزان در امور مختلف تحصیلی وتربیتی ارزشیابی را داشته باشد

- از اولیائ دانش آموزان به عنوان ناظر و حتی یاری دهنده در امور تربیتی استفاده های لازم را بنماید

- سوابق پرورشی دانش آموزان را همواره به عنوان سندی در راه كمك به پسشرفت و تعالی او به دقت ثبت ودر اختیار افراد صاحب صلاحیت داشته باشد

منابع وماخذ:

1- آموزش ویادگیری در مدارس اثر بخش در مدارس،نریمانی محمد،باغ رضو.ان

2- یادگیری راهی به سوی پر كردن شكاف دیجیتالی، سركار آرانی ،دكتر محمد رضا، موسسه فرهنگی منادی تربیت، 84

3- مقاله راهبردهای مدیریریت در مدارس، علیپور مركز تربیت معلم آزادگان نیر ،

84moallemekaramad.blogfa.com

گرد آوری حمید رضا ترکمندی سایت زیباوب





نوع مطلب : مقالات علمی، مذهبی، فرهنگی، 
برچسب ها : مدارس اثر بخش، مدارس اثر بخش و معلمان اثر بخش، مقاله مدرسه اثر بخش و معلمان اثر بخش، ویژگی های مدرسه اثر بخش، ویژگی های معلمان اثر بخش، مدیریت مدرسه اثر بخش، معلمان، دانش اموزان، محیط یادیگری، روش های تدریس فعال، تدریس فعال، طرح درس،